.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
لاهیجان؛ عروس شهرهای ایران + تصاویر
لاهیجان از زیباترین شهرهای گیلان و از جمله ایران بوده و از موقعیت جغرافیایی این شهر در ناحیه کوهپایه‌ای، که تپه ماهورهایی آن را به بوته‌های همیشه سبز چای در ردیف کاری‌های منظم هندسی پوشانده است.

به گزارش شمال نیوز به نقل از تسنیم، این شهرستان با مساحت 436.7 کیلومترمربع و  بیش از 168 هزار نفر جمعیت در ناحیة شرقی استان گیلان واقع شده است و فاصله آن تا رشت 45 کیلومتر است.

لاهیجان، از شمال به دریای خزر، از جنوب به شهرستان سیاهکل، از شرق به شهرستان‌های لنگـرود و رودسر و از غرب به شهرستان‌های آستانه اشرفیه و رشت محـدود می‌شود شهرستان لاهیجان به علت قرار گرفتن در کوهپایه‌های زیبای البرز، لقب پایتخت گردشگری جهان اسلام را به خود اختصاص داده است.

 

 

لاهیجان از زیباترین شهرهای گیلان و از جمله ایران بوده و از موقعیت جغرافیایی این شهر در ناحیه کوهپایه‌ای، که تپه ماهورهایی آن را به بوته های همیشه سبز چای در ردیف کاریهای منظم هندسی پوشانده است و همراه با معماری بسیار زیبا و خانه های ویلایی با سقف ها و رنگ آمیزی متنوع ، جلوه زیبایی به شهر بخشیده است.

به عبارت دیگر در لاهیجان زیبایی های طبیعت و شهرسازی یکدیگر را تکمیل کرده اند . این شهر سرزمینی هموار و جلگه ای است که حاصل رسوبات به جا مانده از رودهای گیلان است.

از نظر موقعیت و ویژگی های تاریخی یکی از شهرهای مهم گیلان به شمار می رود و مدت ها مرکز (بیه پیش) گیلان بوده است وجه تسمیه لاهیجان ریشه در ویژگی اقتصادی آن دارد.

 

 

به طوری که کلمه لاهیجان از دو جز (لاه) به معنی ابریشم و (جان) پسوند مکان تشکیل شده ، که در معنی شهر ابریشم است . آب و هوای آن در بخش جلگه ای معتدل و مرطوب و در قسمت کوهستانی سردسیر و خوش آب و هواست.

این شهر قدمتی 800 ساله دارد و به روایتی توسط (لاهیج بن سام بن نوح) ساخته شده است  و  شهر لاهیجان به علت قرار گرفتن در کوهپایه های البرز ، لقب پایتخت گردشگری جهان اسلام را به خود اختصاص داده و نیز نزدیکی به مرکز استان، سبب گسترش سرمایه گذاری در صنعت گردشگری شده است.

 


جاذبه‌های گردشگری لاهیجان

تله کابین، تالاب بین‌المللی امیرکلایه، بام سبز و استخر لاهیجان، آبشار شاه نشین، موزه تاریخ چای ایران و آرامگاه     کاشف‌السلطنه، پل خشتی لاهیجان، حمام گلشن، بافت تاریخی لاهیجان و غار شیخان‌بر یا شیخان‌ور از جاذبه‌های گردشگری لاهیجان است.

خانه محمد صادقی، بقیه چهار پادشاه محل دفن (سیدخرم، هادی، علی و حسن‌کیا) مساجد جامع و اکبریه، مقبریه شیخ تاج‌الدین ابراهیم ملقب به زاهد گیلانی، بقعه سید رضا کیا از فرزندان امام علی نقی(ع)، بقاع سید احمد میرشمس‌الدین، سیدحسن و سید موسی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) از دیگر جاذبه‌های گردشگری لاهیجان است.


جاذبه‌های تاریخی لاهیجان:

حمام گلشن: حمام گلشن لاهیجان در محله ی میدان ، در مقابل مسجد جامع و مقابر چهار پادشاهان قرار دارد . این حمام در سال 1239 ه . ق توسط حاج علی اکبر حاکم لاهیجان ساخته شد.

پل خشتی لاهیجان: این پل در منتهی الیه شمال غربی شهر لاهیجان در محله ی پردسر بر روی رودخانه شیم رود احداث شده است . بنای اصلی پل را متعلق به دوره ی کیائیان ( صفویه ) می‌دانند.

مسجد اکبریه: این مسجد در محله  گابنه و رو به روی بقعه ی متبرکه سید ابراهیم قرار دارد و راه دسترسی به آن از طریق خیابان کاشف السلطنه ی غربی به سمت محله گابنه میسر است.

 

 

بقعه شیخ زاهد گیلانی: این بنا در روستای شیخانور در فاصله ی 3 کیلومتری جاده یلاهیجان به لنگرود، در میان مزارع سر سبز قرار دارد و مدفن شیخ زاهد تاج الدین ابراهیم گیلانی است که مرشد شیخ صفی الدین اردبیلی بود .

هماهنگی اجزاء و نوع ساخت بنا ، نشانگر آشنایی معماران و سازندگان به اقلیم خاص گیلان است . بنای بقعه دارای دو اتاق مربع و مستطیل شکل است که در کنار هم قرار گرفته اند.

زیباترین قسمت بنا‌، گنبد هرمی و هشت ترک آن است که شیب تند آن را با کاشی زرد ، آبی ، سفید و سیاه ، با نقوش هندسی و گلدار پوشانده اند . سقف گنبد سفال پوش است.

مجموعه  میر شمس الدین‌: این مجموعه در محله  اردو بازار و در قسمت شمال غربی میدان شهدا قرار دارد و متعلق به امیر شمس الدین حسینی ، فرزند امام موسی کاظم ( ع ) است صحن مجموعه مستطیل شکل  ، با اضلاع نامنظم است.

مقابر چهار پادشاهان‌( چهار اولیاء ): مقابر چهار پادشاهان ، در ضلع جنوبی میدان چهار پادشاهان و رو به روی مسجد جامع و حمام گلشن ، که از سه طرف توسط خانه ها و مغازه ها محصور است ، قرار دارد و  قدیمی ترین مقبره ی این مجموعه متعلق به سید خورکیا یا سید خرم کیا است.

مسجد جامع لاهیجان‌: این مسجد در مقابل حمام گلشن و بقعه ی چهار پادشاهان قرار دارد . بنای کنونی مسجد به شکل مستطیل است .


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.132 seconds.